З 1 травня на українських АЗС в бензин додають 5% біоетанолу — це спирт, отриманий з рослинної сировини. Виключення: бензин вище А98 та той, що закуповують для ЗСУ. Така зміна є частиною політики зі зменшення шкідливих викидів, енергозалежності та виконання зобов’язань перед ЄС. Відповідний закон ухвалили влітку минулого року. Чи доцільний такий крок? Що буде з якістю палива та чи виросте ціна? Видання "Коментарі" з цими питаннями звернулося до експертів.

В Україні в бензин додаватимуть біоетанол
В Україні довго розповсюджували російські наративи про шкоду від використання спирту у бензині
Аналітик консалтингової компанії Нафторинок Олександр Сіренко щодо доцільності такого кроку говорить, що розвиток біоетанольної галузі справді може дати економічний ефект і створити додану вартість в Україні: купуємо бензин в Європі, додаємо український спирт, але на практиці поки що переважає імпорт вже змішаного пального, а не його приготування на місцевих нафтобазах.
"Принаймні до кінця року будуть діяти довгострокові контракти на імпорт суміші з Європи. Скоріш за все ситуація буде змінюватись поступово і не раніше 2026 року – в умовах воєнного стану проєкти виглядають ризикованими, адже залишається загроза ворожих обстрілів по нафтобазах. Україна в цей біоетанольний потяг застрибнула одна з останніх, розвинені країни Європи та Америки вже декілька років використовують бензин з різним вмістом біоетанолу – 7, 10, 15%", — зазначив експерт.
Що ж до цін на пальне, то Олександр Сіренко зазначив, що ці проєкти переслідують дві мети: екологічність (згоряння спирту дає менше шкідливих речовин в природу) і економічність (вартість біоетанолу буває дешевшою за бензинову складову, все залежить від кон’юнктури цих двох ринків).
"Нині, можна сказати, українцям пощастило, бо у квітні-травні якраз суттєво подешевшала нафта, в середньому на 15%, що робить бензин дешевшим для кінцевого споживача. Тож ціна на новий товар – суміш бензину з біоетанолом, які є обов’язковими з 1 травня, може бути нижчою, в порівнянні зі звичайним бензином, який продавався в березні цього року", – зазначив аналітик.
Він додає, що на превеликий жаль в Україні дуже довго розповсюджували російські наративи про шкоду від використання спирту у бензині, аби не втратити звичайні маршрути постачання бензину до війни – зберегти залежність від Росії та Білорусі.
"Водіям роками промивали мізки, що суміш бензину з біоетанолом – це так звана бодяга, яку, як з’ясувалось використовує півсвіту і не одне десятиріччя. Але все в Україні змінила війна. Правда, ближче до 1 травня, ми знову зафіксували ті самі тези про шкоду біоетанолу. Ба більше, після новин про обов’язкове додавання спирту до бензинів А-95 на ринку стався ажіотаж – водії масово кинулись купувати пальне з вищим октановим числом, зокрема А-98 та А-100, на які норми Закону не розповсюджуються. На цьому тлі 100-й бензин зник з колонок навіть найбільших продавців бензину в Україні – мережі UPG, яка імпортує бензин з Німеччини. В компанії тоді пояснили, що не очікували настільки високого попиту. Наразі ситуація стабілізується, водії звикають до нового пального. Як бачимо, проблем з бензиновими автівками відсутні, значить можна прогнозувати з часом збільшення відсотка біоетанолу у бензині", – розповів Олександр Сіренко.
В Європі ще раніше були запроваджені вимоги щодо додавання біоетанолу в бензин
Директора з розвитку групи компаній UPG Дмитро Петренко говорить, що із погляду імплементації норм і стандартів Європейського Союзу, необхідних для подальшого вступу України до ЄС, важливо розуміти, що в Європі ще раніше були запроваджені вимоги щодо додавання до 5% біоетанолу в бензин і до 7% FAME у дизельне пальне. З 2024 року низка країн ЄС почала перехід до стандартів, що передбачають до 10% біоетанолу в бензинах. Враховуючи ці тенденції, всім учасникам українського ринку вже зараз варто готуватися до можливих змін у цьому напрямку.
"Що стосується якості, ми використовуємо виключно заводський ресурс, у якому біоетанол додається у правильній пропорції безпосередньо на виробництві. Зокрема, у нашій лінійці представлено два види бензину із додаванням етанолу до 5% — це класичний А-95 та брендовий upg95. Водночас, продаж бензину з біоетанолом потребує підвищеного контролю за чистотою та станом резервуарного парку, адже біоетанол є гігроскопічним – тобто активно вбирає вологу", – зазначив експерт.
Він додав, також на АЗК представлений бензин upg100, який згідно чинного законодавства України не містить у собі спирту. З 1 травня на цей вид пального був підвищений попит. Через ажіотаж на більшості АЗК – він просто зник із продажу. Але вже зараз було налагоджено обʼєми постачання та повернено ресурс на заправно-відпочинкові комплекси.
"Щодо ціни – не виключене незначне зростання, однак воно залежатиме винятково від ситуації на світових ринках. Зі свого боку можемо запевнити: наразі вартість пального в мережі UPG залишиться стабільною, а в окремих випадках навіть можливе незначне здешевлення", – констатував Дмитро Петренко.
Читайте також на порталі "Коментарі" — з травня на АЗС в Україні додаватимуть спирт до бензину: чи не нашкодить це авто.
Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.